Рукописне письмо: застаріла вимога чи потрібна навичка?

У початковій школі дітей вчать старанно писати від руки, слідкувати за каліграфією та спонукають практикувати цю навичку.

Цю вимогу, зокрема, містять освітні програми для 1–4 класів Нової української школи.

Однак до закінчення навчання, а особливо згодом у закладах вищої освіти, комп’ютерна клавіатура замінює ручку для більшості учнів, а в умовах онлайн-навчання – і поготів.

Зрештою все частіше можна почути думку про те, що рукописне письмо – застаріла навичка, якою переважна більшість людей більше не користується, тож і надмірно перейматися щодо нього не варто.

Однак чи дійсно це так? Чи справді письмо від руки більше не потрібне, чи можливо воно все ж є важливим вмінням? Що можна втратити, коли не навчати дітей писати від руки?

З’ясовуємо ці питання далі в статті. 

Чому писати від руки важливо

Психологи та нейробіологи зазначають, що ще занадто рано оголошувати писання рукою пережитком минулого, адже дані вчених свідчать про глибокий зв’язок між рукописним текстом і освітнім розвитком.

Діти не тільки швидше вчаться читати, коли пишуть від руки, але й залишаються здатними краще генерувати ідеї та запам’ятовувати інформацію.

Коли ми пишемо, автоматично активується унікальний нейронний ланцюг. Існує певне розпізнавання жесту в написаному слові, свого роду розпізнавання за допомогою уявної симуляції у вашому мозку. І здається, що ця схема сприяє унікальним способом, який ми не усвідомлювали – навчання стає легшим, – каже Станіслас Дехане, психолог із Collège de France у Парижі.

Підтверджує цю думку й дослідження, проведене під керівництвом Карін Джеймс, психологині з Університету Індіани. У рамках цього дослідження дітям, які ще не навчилися читати й писати, показували літеру чи фігуру на картці й просили відтворити їх одним із трьох способів: обвести зображення на сторінці пунктирним контуром, намалювати його на чистому білому аркуші або ввести за допомогою клавіатури на комп’ютері. Потім їх помістили в сканер мозку і знову показали зображення.

Учені виявили, що початковий процес копіювання має велике значення. Коли діти малювали букви від руки, вони демонстрували підвищену активність у трьох областях мозку, які активуються у дорослих під час читання та письма. Водночас діти, які друкували або обводили літеру, не показали такого ефекту. Активація за таких умов була значно слабшою.

Звичайно, у цьому випадку можна сказати, що письмо від руки важливе саме в дитячому віці, коли навички тільки формуються. Однак насправді переваги рукописання виходять за межі дитинства. Хоча для дорослих набирання тексту на клавіатурі може бути швидкою альтернативою рукописному тексту, це може зменшити здатність опрацьовувати нову інформацію. Завдяки письму люди не лише краще вивчають літери, а й можуть загалом покращувати пам’ять і здатність до навчання.

До прикладу, двоє психологів, Пем Мюллер з Принстона та Деніел Оппенгеймер з Каліфорнійського університету в Лос-Анджелесі, повідомили, що як у лабораторних умовах, так і в реальних класах учні навчаються краще, коли роблять нотатки вручну. 

На відміну від попередніх досліджень, які пояснювали різницю тим, що діти просто легко відволікаються під час роботи за комп’ютером, нове дослідження показує, що письмо від руки дозволяє їм опрацьовувати зміст уроків та переформатувати його. Таким чином процес роздумів і маніпуляцій призводить до кращого розуміння та кодування даних в пам’яті.

Як учителям розвивати навички письма в учнів

Працюючи разом із дітьми, учителі можуть максимізувати потенціал від рукописного письма.

Для цього, до прикладу, регулярно виділяйте час для практики. Можна тренувати навички письма в класі та давати дітям додому мінізавдання, як-от 10-хвилинні письмові або орфографічні вправи – написання списку покупок, завершення історії, виявлення орфографічних помилок.

Збільшити інтерес до таких завдань серед учнів можна, якщо ви станете їхнім колегою. Приєднуйтеся до процесу писання, а не до контролю за виконанням завдань. Під час цього процесу ви можете говорити про те, що збираєтеся написати, і можете ділитися ідеями про те, як зробити свій текст зрозумілішим або цікавішим.

Крім того, говоріть про свої помилки та знаходьте способи виправити власне письмо: коли дорослі говорять про свої помилки чи будь-які сумніви, вони роблять їх природною частиною процесу, а коли виправляються, вони демонструють дітям стратегії перегляду написаного.

Разом з тим читайте те, що ви пишете. Це дає можливість виправляти помилки та практикувати дві навички одночасно. Під час цього заняття хваліть спроби дітей, наприклад використання ними нових слів або експериментування з виразами.

Непоганою ідеєю буде також прикрасити клас дитячими написами. Зразки рукописного письма можуть бути чудовим способом показати дітям, наскільки вони виросли як письменники та потренувати їхнє читання.

Загалом у цьому процесі прагніть до автоматизму. Знайдіть можливості, які дозволять дітям зрозуміти важливість і призначення письма в їхньому повсякденному житті.

Цікаві завдання з розвитку моторики та координації в дітей, а також різноманітні завдання на розвиток навичок письма можна знайти на сайті «Розвиток дитини».