Штучний інтелект: друг викладача чи ворог навчального процесу?

Відтоді як штучний інтелект став масово розповсюдженим інструментом, його почали застосовувати у багатьох сферах – і студенти, вочевидь, не залишились осторонь. ШІ дійсно здатен спростити навчання, і хоча декого це лякає, я переконаний, що такі «полегшення» були і раніше – але виконували їх люди. А от якість отриманих знань залежить і від інших факторів.
Тому викладачам не варто опускати руки. Адже ШІ може так само оптимізувати і наші задачі. Мене звати Іван Міхєєв, я керую освітніми програмами ЕРАМ на сході України і вже багато років працюю викладачем в університеті. У цьому матеріалі поділюся тим, як використовую ШІ у своїй щоденній роботі, які мінуси бачу і як пропоную з ними працювати, а ще додам декілька корисних для викладачів посилань.
Широке застосування нових технологій і спроби залучити їх у всі можливі напрямки – те, що я спостерігав вже декілька разів за свою кар’єру. Так було на початку нульових, коли інтернет став досить звичною річчю. Так само відбувалось у 2010-х, коли на новий рівень вийшли хмарні технології й платформи для роботи і навчання від Google, Microsoft та інших провайдерів.
Так само як попередні масштабні хвилі впровадження нових інструментів, ШІ може (і має) стати не просто тимчасовим захопленням, а тим, що оптимізує і виводить роботу викладачів на новий рівень.
Чи варто непокоїтись, що ШІ повністю замінить викладачів? Я думаю, що він вже певною мірою це зробив. Уявімо, що студент пише код для лабораторної роботи, і він, на жаль, не компілюється, робота стопориться. Викладач може з першого погляду побачити, що в рядку 9 не вистачає роздільника – «;». Так само помітити помилку може штучний інтелект, але при цьому (на відміну від викладача) він буде доступний 24/7, навіть, скажімо, о 4 ранку.
Водночас слід пам’ятати про обмеження систем, які все ще не дозволяють повністю замінити живу людину. Адже можна довго просити ШІ спростити і пояснити матеріал зрозуміліше, але це не буде так швидко і ефективно, як зробить викладач, знаючи рівень конкретного студента.
Користь, якою не варто нехтувати
Викладач має нормоване навантаження понад 1500 годин на рік. 600 з них – безпосередня викладацька діяльність, так звані «горлові». Решта часу, найчастіше у другій половині дня, має йти на підготовку матеріалів, методичну роботу, наукові дослідження тощо. Частину цих завдань можна оптимізувати за допомогою ШІ, при цьому пам’ятаючи про обов’язкову перевірку його результатів. Тобто ШІ – не завжди про економію часу, а скоріше про більшу варіативність, вищу якість матеріалів.
Ще одна задача викладача – продемонструвати студентам приклад етичного, доброчесного використання ШІ. Для цього в першу чергу необхідно стати спеціалістом в конкретній дисципліні, щоб мати змогу компетентно відповідати на запитання. А далі – не соромитися зазначати, що частина матеріалів в курсі була створена за допомогою ШІ.
Найбільшу користь від ШІ, на мою думку, отримають викладачі-новачки. Адже, якщо у вас є багато досвіду, то ви вже маєте знання і методичні напрацювання, які використовуєте в освітньому процесі. Але якщо ви тільки починаєте працювати в цій галузі, то маєте щонайменше три шляхи для спрощення роботи над навчальними матеріалами і супутніми документами.